Loading...

خواص باورنکردنی آجيل و خشكبار

خواص باورنکردنی آجيل و خشكبار
آجيل و خشكبار از زمانهای قدیم همواره قسمتی از رژیم غذایی بشر بوده است. مطالعات صورت گرفته در مورد خواص آجيل و خشكبار نشان می دهد که مصرف منظم آجيل و خشكبار افراد را از انواع سرطان، بیماری های قلبی و بیماری های دستگاه گوارش محفوظ نگه می دارد.
آجيل و خشكبار مواد غذایی متراکم، مغذی و سرشار از چربی اشباع نشده، پروتئین گیاهی، فیبر، ویتامین ها ( اسید فولیک، نیاسین، توکوفرول ها و ویتامین 6B)، مواد معدنی (کلسیم ، منیزیم ، پتاسیم) و بسیاری از ترکیبات فعال زیست محیطی دیگر ( فیتواسترول ها و ترکیبات فنلی) هستند؛ و به همین دلیل آنها میان وعده ای عالی به شمار می روند. همچنین، تمامی آجيل و خشكبار ها حاوی فیبر هستند که به کاهش کلسترول کمک می کند. فیبر همچنین باعث می شود فرد احساس سیری کنید و بنابراین در کاهش وزن نیز نقش دارند. با توجه به ترکیب منحصر به فرد آجيل و خشكبار، مطالعات نشان می دهد که مصرف آجیل منجر به کاهش بروز بیمارهای عروق کرونر قلب، سنگهای صفراوی، دیابت، فشار خون، سرطان و التهاب می شود.

خواص آجيل و خشكبار

در ادامه به بیان خواص برخی از آجیل و خشکبار می پردازیم.

از خواص آجيل و خشكبار می توان به مواد معدنی کلسیم، پتاسیم و منیزیم زیاد در برخی از آجيل ها اشاره کرد. اگر لبنیات مصرف نمی کنید، بادام سرشار از کلسیم است. برای اطمینان از دریافت مقدار کافی از این ماده معدنی استخوان ساز، بادام گزینه مناسبی است. بادام از نظر ویتامین E نیز سرشار است که به بهبود وضعیت و ظاهر پوست کمک می کند.

اگر نگران میزان بالای هموسیستئین، اسید آمینه ای هستید که با مشکلات قلبی و همچنین بیماری مانند پارکینسون همراه است، فندق را انتخاب کنید. فندق منبع خوبی از فولات است که نقش مهمی در نگه داشتن هموسیستئین در سطح طبیعی بدن دارد.
پسته تنها آجیل حاوی مقادیر زیادی لوتئین و زآگزانتین، دو آنتی اکسیدان هستند که نقش مهمی در محافظت و سلامت چشم ها دارند و پسته همچنین از رشد تومورها به ویژه در ریه ها و پروستات جلوگیری می کند.
از دیگر خواص آجيل و خشكبار می توان به کمک به سلامتی شریان های خون و پایین آوردن سطح التهاب مربوط به بیماری های قلبی اشاره کرد. این امر خطر ایجاد لخته های خونی را کاهش می دهد، که می تواند منجر به کاهش حمله قلبی و مرگ شود. در نتیجه، آجیل بخصوص گردو می تواند سلامت قلب را بهبود بخشد و خطر ابتلا به بیماری زودهنگام  بیماری های قلبی را کاهش دهد. این خاصیت به دلیل سرشار بودن آجيل ها از اسیدهای چرب امگا 3 است. اسیدهای چرب امگا 3 در ماهی نیز یافت می شوند.در صورت عدم دسترسی به ماهی آجيل و خشكبار بخورید. گردو بالاترین مقدار امگا 3 را داراست.
آجيل و خشكبار در جلوگیری از دیابت نوع 2 نیز نقش مهمی دارند. مصرف کشمش به عنوان جایگزینی برای میان وعده های فرآوری شده منجر به کاهش 23٪ در میزان گلوکز بعد از غذا می شود. همچنین فیبر غذایی میوه های خشک تاثیر مستقیمی بر عملکرد دستگاه گوارش دارند.خوردن روزانه 100 گرم آلو (3.5 اونس ، 8-12 قطعه) سلامت سیستم گوارشی را بهبود می بخشد و بیش از 19٪ از توصیه های روزانه فیبر بدن را تامین میکند. فیبر به بدن کمک می کند تا سموم از بدن پاک شود. سایر میوه های خشک دارای فیبر شامل انجیر و زردآلو خشک است. پسته و خرما به دلیل داشتن پتاسیم، روده را انعطاف پذیرتر می کند و بنابراین یبوست را از بین می برند.

آجيل و خشكبار گران اما ارزشمند

 از سایر خواص آجيل و خشكبار می توان قند طبیعی میوه های خشک شده سنتی نظیر مانند کشمش، آلو، خرما انجیر اشاره کرد که تغذیه با این مواد طبیعی باعث می شود که شخص هوس و تمایل کمتری به کیک و شیرینی داشته باشد. کشمش و آلو ها سرشار از آهن هستند و برای کسانی که کم خون هستند مفید است میوه های خشک مملو از مواد مغذی مانند ویتامین B ، مواد معدنی مانند فسفر و مس و چربی های اشباع نشده هستند که باعث تقویت سلول های خونی و هموگلوبین در بدن می شوند. بادام، انجیر، پسته و بادام زمینی به بدن انرژی می بخشد و در آن را تقویت می کند.

بازخوردها
    ارسال نظر