Loading...

با میوه های مناسب برای سرماخوردگی آشنا شويد

با میوه های مناسب برای سرماخوردگی آشنا شويد
اگر جويای راز افرادی هستید که به ندرت دچار سرماخوردگی مي شوند، بايد بدانيد آنها علاوه بر خواب منظم، رژيم غذايی سرشار از ميوه و سبزيجات تازه دارند. مصرف میوه های مناسب تاثیر مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن و در نتیجه كاهش دفعات و شدت سرماخوردگی دارد.

یکی از بهترین راه های جلوگیری از ابتلا به بیماری های سرماخوردگی و آنفولانزا خوردن میوه های مناسب برای سرماخوردگی است. یک سیستم ایمنی قوی با یک رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات تازه آغاز می شود. حتی کمترین نقص در مواد مغذی و ویتامین ها در بدن می تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و به طور بالقوه فرد را مستعد تر به سرماخوردگی و آنفولانزا کند. در بین میوه ها، میوه هایی وجود دراند که برای پیشگیری از سرماخوردگی مناسب تر هستند. مواد شیمیایی طبیعی موجود در این میوه ها باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و فرد را از ابتلا به سرماخوردگی مصون می دارد. برخی از این میوه ها در زیر شرح داده شده است.

مركبات، میوه های مناسب برای سرماخوردگی

از میوه های مناسب برای سرماخوردگی پرتقال است كه با ویتامین C  غنی، یک میوه مغذی اساسی است. ویتامین C در جلوگیری از سرماخوردگی مفید است و می تواند به کاهش مدت زمان این بیماری و شدت سرماخوردگی نیز کمک کند. مطالعات هم چنین نشان می دهد که مقادیر زیاد ویتامین C برای افرادی که در معرض دوره های کوتاه مدت استرس جسمی شدید مانند ورزشکاران استقامتی یا افرادی که در محیط های بسیار سرد زندگی می کنند بیشترین اهمیت را دارد. همچنین پرتقال منبع خوبی برای پتاسیم، برای ایجاد فشار خون سالم، اسید فولیک و منبع عالی از آنتی اکسیدان است. مرکبات دیگر مانند لیمو و گریپ فروت نیز حاوی مقادیر زیادی فلاونوئیدها و ویتامین C هستند. این مواد التهاب را در بدن کاهش می دهند و ایمنی بدن را تقویت كرده و با تب مبارزه می كنند. یک چهارم فنجان آب لیمو تازه فشرده 30٪ از ویتامین C روزانه بدن را تامین میکند و آب یک لیمو کامل تازه حدود 50٪ آن را تأمین می کند. علاوه بر حمایت از ایمنی بدن، این ماده مغذی به عنوان یک آنتی اکسیدان نیز عمل می کند و برای ترمیم DNA و تولید سروتونین مورد نیاز است. خواص بعدی لیمو به ارتقاء شادی و خواب نیز کمک می کند.

میوه های قرمز رنگ، میوه های مناسب برای سرماخوردگی

آب انار خالص از دیگر میوه های مناسب برای سرماخوردگی است که از طریق ضد میکروب و ضد التهاب بودن از سیستم ایمنی بدن حمایت می کند. آنتی اکسیدان های فلاونوئید موجود در آب انار با ویروس ها مبارزه می کنند و طول سرماخوردگی را تا 40٪ کاهش می دهد. آب انار را می توان به چای بابونه اضافه كرد. از میوه های قرمز رنگ دیگر آلبالو و گیلاس است كه مقدار بالای آنتی اکسیدان موجود در آلبالو و گیلاس با تقویت سیستم ایمنی، از جمله کاهش خطر علائم دستگاه تنفسی، گره خورده است. این میوه ها همچنین به دلیل دارا بودن ملاتونین طبیعی موجب خواب راحت می شوند و خواب منظم در چرخه ساعات طبیعی بدن مهم است؛ چرا كه تحقیقات نشان می دهد افرادی که خواب کافی ندارند و یا خواب با کیفیت ندارند، زمانی كه در معرض ویروس ها و باكتری ها قرار می گیرند، دچار سرماخوردگی و آنفلوآنزا می شوند.

میوه های زرد رنگ، میوه های مناسب برای سرماخوردگی

موز یکی از آسان هضم ترین غذاها و از میوه های مناسب برای سرماخوردگی است و در هنگام کاهش اشتها به دلیل بیماری، در میان یکی از معدود غذاهای جذاب باقی می ماند. همچنین موز قند خون را افزایش داده و ضمن رساندن مواد مغذی کلیدی به بدن از سیستم ایمنی بدن حمایت می كند و دارای  ویتامین های C و B6، مس و فولات بوده كه شدت و تعداد دفعات سرماخوردگی را كاهش می دهد و همچنین پر از پتاسیم است، الکترولیتی که در عرق از دست می رود.

میوه زرد رنگ دیگر آناناس است. آناناس به دلیل برملاین آنزیم ضد التهابی شناخته شده است. بروملین سرفه را آرام کرده و گلو درد را تسکین می دهد. منبع غنی ویتامین C آناناس یک مزیت اضافه برای پیشگیری از سرماخوردگی است.

سیب درمان جادویی هر درد و از میوه های مناسب برای سرماخوردگی

"خوردن یك سیب در روز شما را از پزشک دور می کند" فقط یک جمله نیست. سیب در واقع از میوه های مناسب برای سرماخوردگی است. این میوه حاوی آنتی اکسیدان های از فلاونوئیدها است، طبق یک مطالعه منتشر شده در مجله Nutrition Journal، این آنتی اکسیدان ها به تقویت ایمنی و کاهش خطر بیماریهای مزمن کمک می کنند. تخمین زده شده است که قدرت آنتی اکسیدانی سیب بیش از 1500 میلی گرم ویتامین C می باشد. 

 

انواع خانواده توت ها نقش مهمی در درمان و پیشگیری سرما خوردگی دارد

از دیگر میوه های مناسب برای سرماخوردگی، زغال اخته است. زغال اخته از منابع قدرتمند پلی فنول ها است. مطالعات علمی نشان می دهد افرادی که غذاهای سرشار از پلی فنول های خاصی می خورند، كمتر دچار بیماریهای التهابی می شوند و هم چنین برخی از مطالعات نشان داده است که یک فلاونوئید به نام کوئرستین، که علاوه بر  زغال اخته در انواع مختلف تمشک ها، انواع بلوبری ها و انواع توت ها یافته می شود، ممکن است به درمان عفونت های رینوویروس کمک کند. این ویروس مسئول اکثر سرماخوردگی ها است.
  

بازخوردها
    ارسال نظر